ایران یکی از سه مقصد جذاب گردشگری 2016

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۲ / ۰۱ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۵۶۲ ، بازدید:۳۷۵۴

دکتر محسن رنجبر در برنامه  گفت‌وگوی اقتصادی ، رادیو گفت‌وگو ، گفت: در سال 2016 ایران یکی از مقاصد فوق العاده جذاب گردشگری دنیا معرفی شده است.

 

به گزارش هنرآنلاین، برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" با موضوع ایران 95 در چشم انداز پیش رو و سهم صنعت گردشگری در آینده اقتصاد ایران و با حضور دکتر محسن رنجبر مدیر اداره کل مطالعات آموزش گردشگری و حسن گرامی معاون اداره کل برنامه ریزی معاونت گردشگری روانه آنتن شد.

 

ایران , مقصد جذاب گردشگری 2016 , مقصد جذاب گردشگری , 2016 , مقصد گردشگری , محسن رنجبر , ایران , گردشگری دنیا , گفت‌وگوی اقتصادی , سال 2016

 

دکتر محسن رنجبر در ابتدا در تعریف توریسم و گردشگر گفت: تعاریف متعددی از گردشگر ارائه شده است زیرا رویکردهای متعددی نیز در این خصوص وجود دارد. اما بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگر کسی است که حداقل یک شبانه روز در جایی اقامت داشته و حداکثر کمتر از یک سال در آن مکان اقامت داشته باشد و ضمن اینکه برای کار نیز نرفته باشد.

وی درباره انواع گردشگری بیان داشت: امروز انواع مختلفی از گردشگری داریم؛ اگر بخواهیم از نظر موضوعی آن را تقسیم بندی کنیم با گردشگری مذهبی، فرهنگی، طبیعت گردی، اکو توریست‌ها که رویکردشان حفظ محیط زیست است، روبرو خواهیم بود. همچنین گردشگری شهری، روستایی و امثال آن را نیز داریم که ذیل همین موضوعات نیز باز تقسیم بندی‌های متعددی داریم.

مدیر اداره کل مطالعات آموزش گردشگری به گردشگری سلامت اشاره کرد و ادامه داد: این نوع گردشگری از گردش مالی بسیار زیادی برخوردار است. ایران نیز باتوجه به منطقه و موقعیت جغرافیایی‌اش قابلیت فوق العاده زیادی در توسعه گردشگری سلامت و جذب گردشگران سلامت را از کشورهای حاشیه ای دارد. در حال حاضر نیز بیشتر گردشگر سلامت نیز از شمال کشورمان یعنی جمهوری آذربایجان وارد کشور می‌شوند.

رنجبر خاطرنشان شد: یک گردشگر سلامت ممکن است برای درمان وارد کشور شود اما بخشی از فعالیت خود را صرف کارهای دیگری مانند بازدید از موزه و اماکن تاریخی می‌کند.

مدیر اداره کل مطالعات آموزش گردشگری به نوعی تقسیم بندی دیگر که مربوط به مکان و مقصد گردشگری می‌شود، اشاره کرد و اظهار داشت: گردشگری عشایری، گردشگری در طبیعت، گردشگری ساحلی و دریایی، گردشگری کوهستان و همین طور گردشگری هوا و فضا از انواع گردشگری محسوب می‌شوند. اما گونه‌های گردشگری متنوعی داریم که گردشگری هنری، علمی آموزشی، درمانی، ورزشی، اکو توریسم، کشاورزی، جنگ و مجازی نیز در همین بخش هستند.

وی در خصوص وضعیت صنعت گردشگری در کشور اظهار داشت: در طول دو سال گذشته گردشگری رشد خیلی خوبی داشته است. در حقیقت از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به شرایط سیاسی که ایجاد شده است، رشد گردشگری بسیار خوب بوده است. گردشگری در ایران در این دو سال از متوسط جهانی حدود 2 درصد بسیار بالاتر است. متوسط جهانی نزدیک به 5 درصد است و ما در طول دو سال گذشته متوسط شاهد افزایش 12 درصدی تعداد گردشگرانمان هستیم.

وی افزود: آمار گردشگران مان در سال 1393 نزدیک به 5 میلیون و 45 هزار نفر بوده است که نشان از رشد 12 درصدی دارد. در سال 2016 ایران یکی از مقاصد فوق العاده جذاب گردشگری دنیا معرفی شده است و تمام رسانه‌های مختلف دنیا بر این موضوع تاکید داشته‌اند که ایران یکی از سه مقصد جذاب امسال است.

رنجبر با بیان اینکه معرفی شدن ایران به عنوان مقصد جذاب گردشگری تبلیغ بسیار خوبی برای استقبال گرشگران خواهد بود، گفت: بعد از برجام برنامه‌های متعددی برای توسعه سیاست‌های گردشگری در پیش گرفته‌ایم و باعث شده است آمار گردشگران مان بسیار زیادتر شود و رشدمان بسیار بالاتر خواهد رفت.

وی اضافه کرد: بعد از برجام هفته ای 100 الی 200 سرمایه گذار خارجی برای بررسی بازار ایران وارد کشور شده‌اند که حکایت از شرایط بسیار خوبی برای کشورمان دارد.

مدیر اداره کل مطالعات آموزش گردشگری با اشاره به فرانسه اظهار داشت: این کشور با 84 میلیون گردشگر 55 میلیارد دلار از این صنعت دارد. در حقیقت امروزه اتکای به یک صنعت یکی از چالش‌ها و آسیب‌های کشور است. آمریکا نیز با 75 میلیون نفر گردشگر رتبه دوم را از نظر تعداد دارد اما از نظر دریافتی رتبه نخست را دارد.

در ادامه حسن گرامی با اشاره به آمارهای گردشگران در کشورهای مختلف بیان داشت: کشور فرانسه به اندازه جمعیت خودش توریست دارد. ترکیه به اندازه یک سوم جمعیت خودش توریست دارد. کشورهای پیرامون مان در خلیج فارس به اندازه جمعیت خودشان توریست دارند.

وی تصریح کرد: در حقیقت باید زیرساخت‌های بسیار زیادی برای پذیرش توریست به اندازه کل جمعیت کشورمان آماده شود.

معاون اداره کل برنامه ریزی معاونت گردشگری با اشاره به قیمت نفت اظهار داشت: امروز قیمت هر بشکه نفت 25 دلار است و اگر متوسط یک میلیون بشکه در روز را برای صادرات هم در نظر بگیریم، سالی حدود 12 میلیارد دلار درآمد نفتی می‌شود. در سال 93 درآمد ما از گردشگری حدود 8 میلیارد دلار بود. در واقع درآمدهای گردشگری دارد به درآمدهای نفتی مان نزدیک می‌شود.

گرامی این میزان درآمد از گردشگری را به دلیل عملیات‌های مربوط به حوزه گردشگری ندانست و خاطرنشان کرد: این میزان درآمد به دلیل پایین آمدن قیمت نفت حاصل شده است ولی این مسئله مهمی نیست زیرا با پایین آمدن قیمت نفت ارزش گردشگری افزایش پیدا می‌کند و تراز این دو به هم نزدیک می‌شود.

وی به ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: شرایط نسبت به دو ماه پیش تغییر کرده است، زیرا در حال حاضر در دوران پسابرجام هستیم. در واقع دوره جدیدی در کشور ایجاد شده است که به تنهایی ظرفیت عظیمی را ایجاد می‌کند. برنامه‌های گردشگری ایران در آمریکا به شکل بی سابقه ای به فروش می‌رود به طوری که نیویورک تایمز اعلام کرده شهروندان آمریکا در رفتن به ایران گوی سبقت را از اروپا گرفته‌اند.

خاطر نشان می‌شویم؛ برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" شنبه تا چهارشنبه از رادیو گفت‌وگو به روی آنتن می‌رود و فایل صوتی آن برای علاقمندان در تارنمای شبکه موجود است.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .