نامزدهای جایزه معماری آقا خان 2016 معرفی شدند - 3 اثر ایرانی در فهرست نهایی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۶ / ۰۲ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۶۸۱ ، بازدید:۴۲۰۸

نامزدهای جایزه معماری ˝آقا خان˝ 2016 معرفی شدند/ 3 اثر ایرانی در فهرست نهایی

نامزدهای جایزه معماری آقا خان  2016 معرفی شدند - 3 اثر ایرانی در فهرست نهایی


نامزدهای نهایی جایزه آقاخان در سال ۲۰۱۶ در حالی اعلام شدند که سه پروژه ایرانی در میان آن‌ها دیده می‌شود.

پروژه‌های مرحله نهایی مسابقه معماری آقاخان ۲۰۱۶ جایزه معماری آقاخان هر سه سال یکبار از سوی بنیاد توسعه آقاخان به طرح‌های برتر ارائه می‌شود. این جایزه بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری سنتی و مدرن و تأثیر آن بر توسعه متمرکز است. جایزه امسال آن یک میلیون دلار است.

۱۹ نامزد نهایی جایزه آقاخان در سال ۲۰۱۶ اعلام شدند که سه پروژه ایرانی در میان آن‌ها دیده می‌شود. این پروژه‌ها که توسط هیئت داوران مسابقه از میان ۳۴۸ اثر ارسالی انتخاب شده‌اند با هم به رقابت می‌پردازند.

بازسازی "خانه منوچهری" کاشان یکی از پروژه‌های فهرست نهایی این جایزه است. مجموعه اقامتی خانه منوچهری در بافت تاریخی شهر کاشان واقع شده و یکی از نمونه‌های باارزش معماری سنتی ایران به شمار می‌رود که بازسازی آن با نظارت استاد حلی در انتهای سال ۱۳۸۹ شمسی به پایان رسیده است. مرمت این بنا با رعایت بالاترین استانداردهای جهانی و افزودن تجهیزات مدرن جهت احیای کاربری آن صورت گرفته است.

نامزدهای جایزه معماری آقا خان  2016 معرفی شدند - 3 اثر ایرانی در فهرست نهایی

پروژه ای از لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی هم دیگر نامزد این فهرست است. "پل طبیعت" یک سازه سه طبقه در اراضی عباس آباد است که برای عبور پیاده از بالای بزرگراه مدرس ساخته شده است. عابران با گذر و توقف بر روی این پل شاهد مناظر شهر تهران از ارتفاع ۴۰ متری سطح زمین خواهند بود. مساحت این پروژه هفت هزار متر مربع است و حدود ۷۳۰ متر مربع فضای سبز و ۴۸۰ متر مربع رستوران، کافی شاپ و فضاهای تفریحی همچنین ۵۱۰۰ متر مربع فضای پیاده روی دارد. پل طبیعت یکی از بزرگ‌ترین پل‌های پیاده در خاورمیانه است که در طراحی سازه آن از جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت سازه‌های فلزی استفاده شده است.

نامزدهای جایزه معماری آقا خان  2016 معرفی شدند - 3 اثر ایرانی در فهرست نهایی

"خانه ۴۰ گره" در تهران پروژه ای از حبیبه مجد آبادی و علیرضا مشهدی میرزا سومین نامزد ایرانی این جایزه است. فرش ایرانی زبانزد جهانیان است و آجر نیز جزئی جدانشدنی از معماری تاریخی ایران است؛ در این ساختمان این دو با هم ترکیب شده‌اند تا یک نمای مدرن و زیبا را بوجود آورند. این ساختمان ۵ طبقه دارای ۱۰ واحد مسکونی کوچک است. این ساختمان با هزینه‌های کم و نیروی کار ساده اجرا شده است. به منظور قابل فهم بودن دیتیل های ساختمان، روش‌های اجرایی آن ساده شده تا نیروی اجرایی به راحتی قادر به اجرای آن باشد. هدف طراحی و ساخت، ایجاد ساختمان‌های زیبا و در عین حال ارزان بوده است.

نامزدهای جایزه معماری آقا خان  2016 معرفی شدند - 3 اثر ایرانی در فهرست نهایی

گفتنی است؛ پروژه‌های نیروگاه جدید باکو درآذربایجان، مسجد بیت رئوف داکا در بنگلادش، مرکز دوستی گایبندا در بنگلادش، ساختمان شماره هشت چائرهوتونگ پکن در چین ، "سوپر کیلن" کپنهاگ در دانمارک، آکادمی سلطنتی حفاظت از طبیعت اجلون در اردن، کتابخانه‌های بوناتکا درکوزوو، موسسه عصام فارس بیروت در لبنان، مدرسه تکنولوژی کلمیم در مراکش، ایستگاه راه آهن جدید کازاپورت کازابلانکا درمراکش، مدرسه شناور ماکوکو لاگوس در نیجریه، برج دوحه در قطر، کتابخانه ملی شاه فهد ریاض درعربستان سعودی، مرکز فرهنگی و اقامتی هنرمند سینتیان در سنگال، مرمت برج نسرید آلمریا در اسپانیا، و بالاخره کتابخانه عمومی سئوتا دراسپانیا دیگر نامزدهای فهرست نهایی جایزه معمار آقاخان 2016 هستند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .