خطای استراتژیک در وصل کردن نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارامد به منابع شهرداری‌ و دولت

مجموعه: رویدادها ، نویسنده سید محمد باقر طباطبایی ، تاریخ انتشار: ۰۸ / ۱۱ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۲۱۵۶ ، بازدید:۲۱۴۴

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید روستا عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت:

"وصل کردن نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارامد به منابع شهرداری‌ها و منابع دولت خطای استراتژیک است."
 
دیده بان معماری , ضمن تأیید نسبی این گفته ، با فرض اینکه ناکارامدی بافت های شهری، بیشتر از هرچیز معلول چنبره فقری است که به لحاظ نبود یا ناکافی بودن زیرساخت های کالبدی و عدم تعادل و توازن در تعاملات اجتماعی و فرهنگی است، سوالاتی چند را مطرح میکند:

-  آیا میتوان برای تمامی بافت های ناکارامد شهری ایران، یک نسخه پیچید و برای همه و یکجا گفت که وصل کردن نوسازی و بهسازی آنها به منابع شهرداری ها و منابع دولتی خطای راهبردی است؟ پاسخ قطعا منفی است و قطعا در بسیاری از موارد هیچ چاره ای نیست جز آنکه به منابع شهرداری و دولت وصل شویم. و البته باید این منابع را "ابداع" کرد.

-  آیا ساکنان و شاغلان کنونی بافت های ناکارامد شهری، باید هزینه توسعه زیرساخت های کالبدی و تأسیساتی را بپردازند؟ آیا ناتوانی ساکنان و شاغلان کنونی اینگونه بافت های شهری در تأمین هزینه های شهری (شارژشهری) یکی از علل و عوامل ناکارامدی نبوده است؟ و آیا توان پرداخت اینگونه هزینه ها یا بازپرداخت تسهیلات احتمالی بانکی را دارند؟ باز هم در اغلب موارد پاسخ قطعا منفی است. ناکارامدی بافت ها با ناتوانی و فقر مالی و اجتماعی و فرهنگی ساکنان و شاغلان آنها، به یکدیگر گره خورده و نمیتوان صرفا با عملیات تبلیغی و ترویجی ( که اساس تسهیلگری با تعاریف عملیاتی کنونی بر آنها نهاده شده) این گره های کور را باز کرد.

-  آیا باید پای سرمایه گذاران متوقّع انتفاع را به بافت های ناکارامد شهری بازکرد که هزینه های توسعه زیرساخت های کالبدی و تأسیسات شهری و توسعه معابر و . . .  را بپردازند و در فضاهای به دست آمده حاصل تجمیع املاک و تعریض معابر، به احداث پروژه های انتفاعی تجاری و . . . بپردازند؟ آیا این به معنای بیرون راندن ساکنان و شاغلان کنونی نیست؟ علاوه براین اشکالی دیگر هم بر این روش وارد است و آن اینکه در برنامه های تدوین شده در این روش، اغلب فرض میشود که تأمین مالی برای توسعه زیرساختها مقدم است بر هر اقدامی، درحالی که در عمل تنها وقتی تأمین مالی از طریق سرمایه گذاری انتفاعی امکان پذیر میشود که زیرساختها قبلا آماده شده باشد. و این چرخه ای است ویرانگر که اغلب طرح های توسعه شهری در بافت های ناکارامد و کم توان، در آن گرفتار شده است.

 

* شما می توانید با کلیک بر روی عبارت کانال تلگرام دیده بان معماری و یا لینک ذیل :

https://telegram.me/architecturemonitor

 به کانال فوق دسترسی داشته باشید ... 

 

نویسنده : سید محمد باقر طباطبایی

عکس : خبرگزاری تسنیم 

* شما می توانید با کلیک بر روی عبارت کانال تلگرام دیده بان معماری و یا لینک ذیل :

https://telegram.me/architecturemonitor

 به کانال فوق دسترسی داشته باشید ... 

 

نویسنده : سید محمد باقر طباطبایی

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: دیده بان معماری

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .