خانه موزه جلال آل‌‌احمد و سیمین دانشور برگزیده چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۳ / ۰۸ / ۱۳۹۸ ، شناسه: ۳۳۶۲ ، بازدید:۷۳۵

شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران در بخش معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری؛ موفق به کسب مقام شایسته تقدیر شد. به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، این شرکت در مراسم چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران که با حضور جمعی از مقامات کشوری و مدیران شهری در برج میلاد برگزار شد، در بخش مرمت، احیا و باز زنده‌سازی بنای تاریخی خانه موزه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور موفق به کسب مقام شایسته تقدیر شد.

علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حاشیه این مراسم با تاکید بر اینکه احیا و باز زنده‌سازی خانه مشاهیر و نخبگان، زنده نگه داشتن وجوه تاریخی زندگی هنرمندان و همچنین ترویج ارزش‌ها و اندیشه‌های نخبگان هنر و ادبیات بخشی از اهداف مرمت و  احیای خانه موزه جلال ال احمد و سیمین دانشور به شمار می‌آید، گفت: توسعۀ فضاهای فرهنگی منشأ اثرگذاری در جامعه بوده و به  ارتقای سطح عمومی فرهنگ ااقشار مختلف کمک می‌کند.

وی ایجاد نشانه‌های شهری با اتکا به باورها و ارزش‌های جامعه را بسیار حایز اهمیت برشمرد و افزود: خانه موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور در برگیرنده آثار پژوهشی، یادمان‌ها، هدایا، دست‌نوشته‌ها، کتب و مجلات، تصاویر و فیلم‌ها و گفتگوها و دیگر آثار مادی و معنوی مرتبط با این دو چهره ادبی است که توسط ادیبان، فرهیختگان، نزدیکان، آشنایان و دوستان جلال و سیمین در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، این آثار به صورت یکپارچه، منسجم و متمرکز به پویشگران ادبی و علمی و همچنین بازدیدکنندگان عمومی و علاقمندان به جلال آل احمد و سیمین دانشور، امکانات وسیعی را جهت آشنایی، شناخت شخصیت و دیدگاه‌های این دو بزرگوار ارایه می‌دهد.

 

خانه موزه جلال آل‌‌احمد , سیمین دانشور , برگزیده , چهارمین دوره جایزه بین‌المللی ,خشت طلایی , خانه موزه , جلال آل‌‌احمد , سیمین , دانشور , برگزیده چهارمین دوره , جایزه بین‌المللی , خشت طلایی , فضاهای فرهنگی شهرداری تهران , حوزه معماری , شهرسازی، میراث فرهنگی , بازآفرینی شهری , خشت طلایی تهران , جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران

 

گفتنی است خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور بی‌شک نمونه‌ای از یک خانه موزه کامل با ویژگی‌های مورد انتظار بوده و از جمله آثار کالبدی و تاریخی هویت‌ساز در بافت اجتماعی و کالبدی شهر تهران است، که به دلایل متعددی از جمله سابقه ساکنین آن و نقش‌انگیزی ایشان در زمینه فرهنگ و سیاست تاریخ معاصر ایران دارای برجستگی و اهمیت خاصی است. نحوه بنای این خانه توسط جلال آل احمد و تاریخ و کیفیت و برهه زمانی شکل‌گیری کالبدی آن که با تاریخ نگاری و خاطره‌نویسی و نامه‌نگاری‌های جلال برای سیمین همراه شده است، مجموعه ارزشمندی را از تاریخ  و سابقه تاریخی در دسترس علاقه مندان قرار داده و اهمیت پرداختن به موضوع احیا و باز زنده‌سازی این خانه و در پی آن متمایز ساختن نقش جلال و سیمین بر فرآیندهای فرهنگی و سیاسی عصر معاصر را دو چندان می‌سازد.

بر اساس این گزارش چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران با شعار ایجاد "شهرهایی هوشمند، تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه" به مناسبت روز جهانی شهرها، با همکاری سازمان‌های تخصصی بین‌المللی همانند برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، متروپولیس یا انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان، انجمن طراحان و برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای یا ISOCARP و مجمع شهرداران آسیایی AMF برگزار شد.

در این رویداد حدود ۲۰۰ پروژه و تجربه شهری از داخل کشور و بیش از ۳۰۰ پروژه و تجربه از سایر شهرهای جهان مشارکت کرده‌اند که بیشتر آن‌ها در حوزه معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری است.

لازم به ذکر است برخی از آثار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از جمله سراسر نمای مقاومت و باغ موزه قصر نیز در دوره‌های گذشته جایزه جهانی خشت طلایی موفق به دریافت لوح تقدیر و خشت طلایی شدند.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .