حمیدرضا عدالت نیا طراح و معمار ایرانی معتقد است؛ ما با اشتیاق روزافزون تقاضا برای "سبک غربی نئوکلاسیک" در فضاهای مسکونی و عمومی تهران، یا اصفهان و شیراز به عنوان نمایندههای فرهنگی ایران روبه رو هستیم.
حمیدرضا عدالتنیا طراح و معمار جوان ایرانی است که بیشتر با تصویرسازیهای دیجیتال از ایدههای معمارانهاش شناخته میشود. عدالتنیا به دنبال این رویکرد اخیراً ایدهای مفهومی از موقعیت ژئوپولتیک خلیج فارس را در یک پروژه تصویری ساخته و پرداخته و در مسابقه طراحی "ایوولو" 2017 که به ارائه طرحهای آینده نگرانه معماری اختصاص دارد، ارائه کرد.
عدالتنیا در بخشی از متن معرفی این پروژه نوشته است: "معماری هنر شناسایی معیارهای کلیدی یک پروژه است. در معماری، زمینه را میتوان به عنوان کلیتی یکپارچه در نظر گرفت بنابراین، به جای تعصب در دلبستگی به زیبایی شناسی یا یک سبک خاص ، همه تصمیمات باید براساس اطلاعات خاص پروژه باشد. به این ترتیب ما میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که شهرها و ساختمانهای ما در واقع با شیوه زندگی ما شکل میگیرند.
اما اینها چیزهایی نیستند که ما در معماری خاورمیانه امروز شاهد آن هستیم. در مقیاس وسیع، شیخ نشین های خلیج فارس که در اواخر قرن نوزدهم تحت تأثیر طرحهای سنتی ایرانی، هند و اسلامی قرار گرفت، در حال حاضر تنها میزبانی برای دعوت از شرکتهای تجاری برای ساختن ساختمانهای بلند و بلندتر است. از سوی دیگر در مقیاس کوچک، ما با اشتیاق روزافزون تقاضا برای "سبک غربی نئوکلاسیک" در فضاهای مسکونی و عمومی تهران، یا اصفهان و شیراز به عنوان نمایندههای فرهنگی ایران روبه رو هستیم و میبینیم که ساختمان سازی ما به جای الهام گرفتن از مفاهیم طراحی غنی سنتی شروع به ساختن یک معبد و کلیسای رومی دیگر در میان زمینههای تاریخی مان میکنند."
به همین بهانه نشریه الکترونیکی "3dtotal" به تازگی گفت و گویی با حمیدرضا عدالتنیا را منتشر کرده که برگردان آن را در ادامه میخوانید.
کمی دربارهی خود بگویید: از فعالیتهایتان و اینکه چه برنامههایی برای ادامهشان دارید.
من 30 سال دارم و تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانمارک و دقیق تر بگویم دانشکده معماری کپنهاگ دانمارک، در سال 2014 به پایان رساندم. در طول 9 سال گذشته، تجسم سه بعدی (خصوصاً در معماری) را شخصاً و به صورت حرفه ای برای شرکتهای معماری مختلف در ایران و اروپا انجام دادهام. همچنین فرصت داشتم برای مدت کوتاهی در سال 2013 با موسسه "Henning Larsen Architect" همکاری داشته باشم. در حال حاضر هم در حال برنامه ریزی هستم تا دفتر خود را در شیراز دایر کنم.
درباره تازهترین پروژهتان بگویید؟ ایده ای بر مبنای موقعیت فرهنگی خاورمیانه. ایده این پروژه از کجا آمد؟
این پروژهای بود که در حقیقت برای مسابقه طراحی "ایوولو" (SkyCraper Evolo) سال 2017 ارائه کردم و پشت آن یک رویکرد جدی مفهومی را دنبال میکردم. برای اجرای این ایده از نظر تجسم سه بعدی شروع به مدل سازی در محیط نرم افزار ds Max3 کردم و البته از بعضی مدلهای از پیش تهیه شده این محیط هم استفاده کردم چون به عنوان یک معمار معتقدم بعضی وقتها هدف اصلی از اجرا فقط مدل سازی سه بعدی نیست. در سالهای گذشته همچنین ازمحیط های نرم افزاری دیگری مثل " Corona Renderer" هم استفاده کردهام که از مزیتهای آن میشود به " سی پی یو" قوی تر و سرعت بیشتر پردازش آن نسبت به محیطهایی چون V-Ray اشاره کرد. همچنین برای هرچه بیشتر ملموس بودن نتیجه نهایی، بعضی تنظیمات تصویر را در نرم افزار فتوشاپ انجام دادم.
چه چالشهایی را در ساختن این تصویر پشت سر گذاشتید و در مورد اجراهای این چنین چه روشهایی را پیشنهاد میدهید؟
چالش اصلی پروژه این بود که تصویری همه جانبه از موقعیت خلیج فارس نشان دهد. نرم افزار "Rhino / Grasshopper" برای مدل سازی های پیچیده این پروژه بسیار به کارم آمد و همینطور از نرم افزار "Designer Marvelous" برای شبیه سازی لباسها کمک گرفتم. هر چند در اغلب پروژهها از "ds Max3" و "Photoshop" بیشترین استفاده را دارم اما به روشهای ترکیبی در ساختن تصاویر یعنی اجرای پروژه در چند محیط نرم افزاری هم اعتقاد زیادی دارم.
چگونه میتوانید در اجرای پروژهها به روز باشید و به اصطلاح از قافله عقب نمانید؟
فقط با کارکردن و مطالعه مداوم و بدون وقفه است که میتوانید خود را به روز نگه دارید. زمانی که سخت کار کنید، در حقیقت مهارتهای خود را بهبود میدهید و به این ترتیب هر لحظه در آمادگی کامل هستید تا با چالشهای جدید به بهترین شکل رو به رو شوید.
با رسانههای اجتماعی میانه دارید؟ و اگر هستید به نظرتان این شبکهها چه مزایایی برای ارائه فعالیتهایتان دارند؟
وب سایتهایی مثل "dotal3"، "Evermotion" و "CGArchitect" را برای به اشتراک گذاشتن فعالیتهایم ترجیح میدهم اما اخیراً پروژههایم را در صفحه اینستاگرام هم به اشتراک میگذارم، دلیلش هم این است که این شکل از به اشتراک گذاری فعالیتها به آسانی و در کمترین زمان امکان پذیر است. اما بیشتر از آن شبکه # Concept" " را برای چنین منظوری مناسب می دانم.
چه افقهایی برای فعالیتهای بعدیتان ترسیم کرده اید؟
همیشه سعی میکنم کار خود را به روز نگه دارم زیرا این برای من بسیار مهم است که مردم در مورد من و کارهای من چه فکر میکنند. به تصور من این یک نگرانی معمول برای هر هنرمند و معمار است! در زندگی حرفه ای سعی میکنم بهترین باشم و به بالاترین جایگاه در حرفهام برسم. معتقدم برای اینکه به چنین جایگاهی برسید هرگز نباید فعالیتتان را متوقف کنید. در هر حال قصد دارم به زودی دفتر معماری خود یعنی (HEXX) باز کنم و امیدوارم که این دفتر کارهای خوبی برای دنیای معماری انجام دهد.
و در پایان از هنرمندان مورد علاقهتان بگویید.
اسم بردن از یکی دو هنرمند سخت است، اما به آثار "مارک دنکو" و " الکس روم" بسیار علاقه مند هستم. به این فهرست باید تعدادی از نقاشان از نقاشان دانمارکی مانند " ویلهلم همرشو" و " ینس جوئل" را اضافه کنم.
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
منبع: سرویس معماری هنرآنلاین
گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)