معرفی برگزیدگان طراحی معماری آستان مطهر ائمه بقیع

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۳ / ۰۸ / ۱۴۰۰ ، شناسه: ۴۵۸۲ ، بازدید:۷۳۰

فهرست برندگان جایزه مسابقه طراحی معماری آستان مطهر ائمه بقیع اعلام شد. به گزارش هنرآنلاین، پیرو انتشار فراخوان مسابقه طراحی معماری آستان مطهر ائمه بقیع» در ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، دبیرخانه این مسابقه نتایج و اسامی طرح‌های برگزیده را اعلام کرد. 

هیات داوران این مسابقه، مهندس مهدی چمران، مهندس عبدالحمید نقره‌کار، دکتر امیر محمدخانی، دکتر بهمن ادیب‌زاده، دکتر محسن وفامهر، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی (دبیر هیات داوران) و  دکتر سید غلامرضا اسلامی (داور علی البدل) پس از بررسی و ارزیابی کیفی طرح‌های پیشنهادی نتایج و اسامی طرح‌های برگزیده را معرفی کردند.

نتایج جایزه معماری آستان مطهر ائمه بقیع از میان ۲۰ اثر گروهی(۲ نفره تا ۷ نفره) و ۲۲ اثر انفرادی ارسالی به این جایزه، بدین شرح است:

برگزیدگان گروهی :

– رتبه سوم مشترک: محمدمهدی صدوقی‌نکو، مصطفی مومنی‌راد، مهدی قزل‌ایاغ، محمدرضا آیت‌اللهی، محمدرضا رحیم‌زاده، سید امیر حسینی، شهاب‌الدین فتحی

– رتبه سوم مشترک: محسن اکبرزاده، محمدتقی باقری، رضا صحنی، محمد پزشکیان

– رتبه سوم مشترک: سید محمدرضا امامی، محمدمهدی جماعتی، حامد حیدری روچی

۴. محمد داود رضایی، عیوض حبیبی، سمیه محمدی، نعمت الله حسینی

۵. احمد میرزا کوچک خوشنوس، محمد حسین میرزاکوچک خوشنویس، زهرا بادی ثانی، زهرا جبلی جوان، فاطمه حیدری

۶. اسفندیار عبدشاه، علیرضا قطب زاده، محسن راسخ، آرمیتا زارع

۷. سید ضیا حسینی، محمد آیینی

۸. سحرناز سلیمانی پاک، رضا حاجی آقا بزرگی

۹. زهرا فائز، فاطمه رحیمی

۱۰. محمد اسماعیلی

برگزیدگان انفرادی

۱. الهام حاجی خداوردی خان

۲. مریم عرفانی شریفیان

۳. عطیه فتاحی ظفرقندی

۴. مصطفی خبری زاده

۵. محمد پاسبان

۶. بهروز آقای مجیدی نظامی

۸. رکسانا راد ملک شاهی

۹. ظهیر الحسین (خارج از کشور)

 

محسن اکبرزاده , محمدتقی باقری , رضا صحنی , محمد پزشکیان , معرفی برگزیدگان  , طراحی معماری , آستان مطهر ائمه بقیع ,  فراخوان مسابقه طراحی , مهدی چمران، عبدالحمید نقره‌کار، امیر محمدخانی، بهمن ادیب‌زاده ، محسن وفامهر، سید جواد هاشمی فشارکی , سید غلامرضا اسلامی

 

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم معرفی برگزیدگان آثار برتر طراحی و معماری آستان مطهر ائمه بقیع‌(ع) به همت بسیج مهندسین عمران و معماری عصر امروز دوشنبه سوم آبان‌ماه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. ( کد خبر: ۴۰۰۸۰۰۲ )
 

سابقه پیدایش وضعیت فعلی بقیع

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و عضو هیئت داوران جشنواره طراحی و معماری ائمه بقیع‌(ع) در این جشنواره بیان کرد: فلسفه باقی ماندن و وجود تشیع، وجود امید است. پایداری و استمرار اسلام علاوه بر اینکه خداوند آن را تضمین کرده، به‌خاطر وجود تشیع است.

وی با بیان اینکه شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و استمرار راه شهدای حسینی سبب حفظ اسلام شده است، ادامه داد: امروز اولین حکومت واقعی اسلامی را ما در کشور داریم و به امید آینده روشن هستیم و امید داریم و معتقدیم که جهان با ظهور و حضور حضرت مهدی(عج) در دنیا به آن عدل الهی و واقعی خواهد رسید و با این امید زنده هستیم.

وی افزود: ممکن است برخی بگویند چطور شده است که امروز بقیع در دست ما نیست و حتی زیارت کعبه را هم به سختی می‌توانیم انجام دهیم و به فکر طراحی مرقد مطهر ائمه بقیع افتادیم؛ باید گفت ما این امید را به قطع و یقین داریم که روزی این کار صورت خواهد پذیرفت.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: از ابتدای تاریخ بقیع اینگونه نبوده است و هنوز به صد سال نمی‌رسد که بقیع به این صورت در آمده است. صد سال پیش بقیع برای خود بقعه و جایگاهی داشت.

وی با بیان اینکه ما به خود ساختمان اهمیت نمی‌دهیم؛ ادامه داد: آنچه که مهم است چه در بقیع و چه در جاهای دیگر، ساختمان و آنچه که ساخته می‌شود نیست، بلکه روح هستی اسلام و ائمه اطهار‌(ع) است. این‌ها نشانه‌هایی است که ما را به آنجا هدایت کند و گرنه که ساختمان بسیار ساخته می‌شود.

وی افزود: بنابراین ما به امید آن هستیم که روزی در بقیع ائمه‌(ع) مجدداً زیارتگاهی خواهند داشت و این زیارتگاه برای ماست؛ برای آنها که در بهشت برین هستند، اهمیتی ندارد و نیازی به این مسائل ندارند. ما هستیم که به آنها نیاز داریم. هیچ بعید نیست که شاهد آن باشیم که ما و دیگر مسلمانان جهان شاهد آن باشیم که باز هم قبور ائمه بقیع(ع) آنطور که زیبنده و شایسته است، آراسته شود.

 

آنکه «نمی‌توانم» در زندگی او جا ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در این مراسم با اشاره مقدس بودن بشر طبق آیات قرآن و مسجود ملائکه قرار گرفتن آدم، اظهار کرد: خداوند به ملائک دستور داد که بر انسان سجده کنید و همه سجده کردند و کسی که ادعای روشن‌فکری می‌کرد و در بین ملائکه منافق و نفوذی بود و شش هزار سال هم سابقه عبادت داشت، تمکین نکرد و آیه روشن‌فکری از همان جا شروع شد که خیلی‌ها مقدسات را تقدیس نمی‌کنند و بلکه بنای آنها بر مقدسات‌زدایی است که نوع روشن‌فکرهای غربی که در کشور ما هم هستند، بنای آنها بر همین است. حرم، قرآن، ولایت، مرجعیت، شهید و مزار شهدا برای آنها مفهومی ندارد و مرتباً پمپاژ شبهه می‌کنند.

وی افزود: در راستای این قداست، هرچیزی که مربوط به انسان واقعی باشد، قداستی دارد که نه تنها خودش مقدس است، بلکه هرچیزی که مربوط به اوست نیز مقدس است که در قرآن ماجرای پیراهن حضرت یوسف و شفای چشمان حضرت یعقوب گواه همین موضوع است.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه امید دین ما است و ناامیدی بی‌دینی است. هیچ‌کس نمی‌داند که فردا آل‌سعود کجا و اوضاع چگونه است. امام خمینی‌(ره) گفتند که شاه باید برود و این کار را کرد. یک آخوند که معتقد به قیام مسلحانه هم نبود و از ترور امکانات از این دست مطلقاً استفاده هم نکرد، چنین گفت و انجام داد. این نوع اقتدار و روحیه بلند، ظهور توحید در وجود انسان است. کسی که به قدرت لایزال خدا تکیه دارد؛ «نمی‌توانم» در زندگی او جا ندارد و خواستن او توانستن است.

 

آرزوی دیرینه همه مسلمانان و شیعیان جهان

سردار قریشی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم بیان کرد: وضعیت امروز ما و عربستان بسیار آماده‌تر از انجام این عمل مقدس است. قبل از سقوط صدام آرزوی قلبی ما رفتن به کربلا بود، اما کسی تصور نمی‌کرد که عتبات عالیات با این عظمت توسط مردم ایران و مهندسین ایرانی به شکل باشکوهی ساخته شود و شاهد بودیم که این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ساخت مقبره برای ائمه بقیع‌(ع) آرزوی دیرینه همه مسلمانان و شیعیان جهان است. تلاش شیعیان و مسلمانان بر ساخت مضجع شریف بوده و بدنبال این هستند که مرقد باشکوهی را در آنجا بسازند. ما آن روز را می‌بینیم که این اتفاق رخ دهد.

وی افزود: این کار بسیار شایسته و قابل تقدیر است، زیرا تنها برای ساخت بنا در یک مکان مقدس نیست، بلکه به عنوان یک نشانه و حرکت علمی است.

 

فعالیت‌های جهادی تحت عنوان عمران روستا

محمود ایلخان، رئیس بسیج مهندسین عمران و معماری در این مراسم بیان کرد: بسیج مهندسین عمران و معماری در کنار فعالیت‌های عمومی فرهنگی هنری خود دو فعالیت محوری دارد. یک بحث تشکیل گروه‌های تخصصی مسئله‌محور که یکی از آنها کار گروه معماری است و این مسابقه محصول این کار‌گروه است. دیگری فعالیت‌های جهادی تحت عنوان عمران روستا به منظور حل مشکلات عمرانی روستائیان کشور است.

وی در رابطه با جشنواره طراحی و معماری ائمه بقیع‌(ع) بیان کرد: این جشنواره دو سال پیش با پیشنهاد یکی از دوستان طرح شد و در سال گذشته فراخوان آن اعلام شد و پس از پایان مهلت و بررسی آثار امروز در این نشست برگزیدگان طراحی و معماری معرفی شده، جوایز آنها اهداء و تجلیل می‌شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا هرچه زودتر فضایی محیا شود تا این طرح‌ها عملی شده و فضای مرقد چهار امام بزرگوار از این فضای مظلومانه خارج شود و زائران به زیارت آنها مانند سایر ائمه(ع) مشرف بشوند.

 

جغرافیای بی‌نظیر در کره خاکی

در ادامه سیدجواد هاشمی فشارکی، از اعضای هیئت داوران با اشاره به اینکه تنها مکانی که چهار ائمه(ع) در آن مدفون هستند، بقیع است، ادامه داد: نمونه چنین مکانی را در کره خاکی نداریم و در میان همه حرم‌ها مظلوم‌تر از بقیع وجود ندارد. اولین بار ۹۹ سال پیش بقعه مطهر ائمه(ع) تخریب شد و کاش تخریب به همین جا ختم می‌شد، اما هرروز محدودیت‌ها و مشکلات عدیده‌ای را برای زوار به وجود می‌آورند.

وی افزود: آنها محو کامل بقیع را دنبال می‌کنند و بر روی کل بقیع طرح احداث درست کردند. همه وظیفه داریم به حد خود تلاش کنیم و این جشنواره نقطه آغازین کار است.

فشارکی در ادامه در رابطه با تاریخچه شکل‌گیری جشنواره طراحی و معماری ائمه بقیع(ع) توضیحاتی ارائه داد و گفت: از آثار ارسالی در نهایت ۴۲ اثر به مرحله داوری رسید و در بخش‌های گروهی و انفرادی بررسی شد.

درادامه جوایزی به برگزیدگان جشنواره اهدا شد و از منتخبین آثار برتر طراحی و معماری ائمه بقیع(ع) تقدیر و تجلیل شد.

یادآور می‌شود، جشنواره آثار برتر طراحی و معماری آستان مطهر ائمه بقیع(ع) با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، سردار قریشی، جانشین سازمان مستضعفین، محمود ایلخان، رئیس بسیج مهندسین عمران و معماری و سایر داوران و شرکت‌کنندگان و اصحاب رسانه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .