مسابقه طراحی مرکز اجتماعی (Civic Center) شهر جدید صدرا

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۰۵ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۸۵۳ ، بازدید:۳۸۳۷

شرکت عمران شهر جدید صدرا براساس مصوبه هیئت مدیره و پیش بینی طرح جامع شهر صدرا در نظر دارد که طراحی معماری و شهرسازی مرکز اجتماعی شهر جدید صدرا را طی دو مرحله به مسابقه بگذارد. صدرا شهر جدیدی است با عمر 25 سال که در 15 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است. به خاطر محدودیت های ارتفاعی و پستی و بلندی زمین و عبور لوله گاز و محور سبز روی لوله گاز، صدرا شهری خطی و کشیده است. برخی از قسمت های شهر شکل گرفته و برخی از قسمت ها در حال شکل گیریست. جمعیت شهر در سال 1395 معادل 70000 نفر و طبق پیش بینی طرح جامع صدرا- که در مرحله تصویب قرار دارد- این شهر در سال 1405 پذیرای 385000 نفر خواهد بود.

پهنه ای از این شهر به باغشهرها تعلق دارد، حدود 250 هكتار زمين در قالب چهار منطقه با متراژهاي حداقل 1000 مترمربعي جهت ايجاد باغ مسكن در نظر گرفته شده كه اين مناطق در دامنه كوه هاي جنوب شهر مستقر می باشند. مجتمعی تفریحی- گردشگری- پذیرائی در این پهنه به نام "سرزمین سبز" ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این بخش از شهر صدرا عمدتا به توسط ساکنان شیرازی مورد بهره برداری قرار می گیرد (www.greenlandsadraShiraz ). به غیر از مجموعه سرزمین سبز، چندین بنای ارزشمند و شاخص ( مانند خانه هنرمندان، هنرستان هنر، مسجد جامع، موزه آبزیان، مجموعه گردشگری داووس و...) و یک پارک با نام پردیس مرکزی صدرا در پیرامون سایت مرکز اجتماعی شهر صدرا در حال طراحی و احداث می باشند در نقاط مختلفی از اراضی شهر جدید صدرا و با مقیاس های منطقه ای، ملی و فرا ملی مراکز درمانی و آموزش عالی متنوع و متعددی مستقر شده که برخی از آن ها مورد بهره برداری قرار گرفته اند. بیمارستان پیوند اعضاء که در جنوب غربی سایت مرکز اجتماعی شهر (زمین مسابقه) قرار دارد در مقیاس فراملی کار می کند.

مرتبط با نوع از کاربری ها می توان به بیمارستان سوانح و سوختگی، بیمارستان اعصاب و روان، پردیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در آینده ای نزدیک دانشگاه صنعتی شیراز اشاره کرد. پهنه هائی از شهر صدرا به محل استقرار مسکن های مهر اختصاص دارد. این مجتمع های مسکونی از ابتدا در برنامه شهر صدرا حضور نداشته اند و از نیمه دوم سال 1380 استقرار 23000 واحد مسکونی در قالب قطعات ویلایی و آپارتمان های تا 10 طبقه برای این شهر در نظر گرفته شده و بسیاری از آن ها ساخته شده و هم اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته اند. این پهنه ها عمدتا توسط اقشار کم درآمد مورد استفاده قرار گرفته اند تنوع قومیتی و تکثر فرهنگی ویژگی مهم این مجموعه های مسکونی می باشد. در پیرامون شهر صدرا چندین شهرک مسکونی دیگر قرار دارند که بیشتر آن ها پس از تصویب احداث شهر جدید صدرا شکل گرفته اند که از نقطه نظر جذب مهاجران رقیب صدرا محسوب می شوند. در آخرین سال های دهه 1380 برای صدرا شهرداری تاسیس شد. در حال حاضر شهر جدید صدرا از دو مدیریت شهری ( شهرداری و شرکت عمران) برخوردار است. با توجه به نياز شهر به مراكز كارگاهي و صنعتي غيرآلاينده و با در نظر گرفتن بادهاي غالب و تمركز اين قبيل كاربري ها ، مكاني در حدود 200 هكتار در قسمت جنوب غربي شهر برای صنایع و استقرار کارگاه-های تولیدی در نظر گرفته شده است. اما امکان برخورداری از شغل ثابت برای ساکنان فعلی صدرا وجود ندارد. پیش بینی طرح های کلان اقتصادی و اجتماعی صدرا برای دراز مدت، بر افزایش میزان شاغلین و کاهش وضعیت خوابگاهی شهر دلالت دارند.

 

مسابقه طراحی مرکز اجتماعی , Civic Center , شهر جدید صدرا , طراحی مرکز اجتماعی , مرکز اجتماعی , شرکت عمران شهر جدید صدرا

 

اهداف طرح :

هدف مسابقه مرحله اول به مشارکت گرفتن نقطه نظرها، دانش، تجربه و خلاقیت عموم معماران و شهرسازان ایرانی، برای مشخص کردن رویکرد، مفهوم و ایده های طراحی مناسب برای مرکز اجتماعی شهر صدرا می¬باشد. شهر در حال ساخته شدن و پر شدن است و زمین در نظر گرفته شده برای مرکز اجتماعی ذو عارضه است. پرسش و درخواست اصلی و اساسی کارفرما این است: کدام معماری و کدام رفتار با زمین، برای ساماندهی محیطیِ مرکزِ شهری که خود شهر در حال شکلگیریست، مناسب¬ترین است؟ کارفرما خواهان آنست که سازمان فضائی مرکز اجتماعی شهر صدرا بعنوان یک قلمرو همگانی بتواند در شکلگیری شخصیت شهر صدرا نقشی تاثیر گذار داشته باشد. سایر اهداف مورد نظر برای طراحی این مرکز اجتماعی شهر صدرا عبارتند از: - تقویت جریان زندگی شهری، روزانه و شبانه؛ به منظور ایجاد یک مرکز شهری چند عملکردی با هدف ارتقای سرزندگی شهری - رویاروئی بهره¬برداران این مرکز اجتماعی شهر با فضایی "رویداد مدار" و در نظرگرفتن فضاها و عملکردهای مناسبی برای زندگی روزانه و شبانه این مجموعه؛ - تشویق به حضور هرچه بیشتر خانواده¬ها ، زنان و جوانان در این مرکز و فراهم کردن ایمنی برای کودکان و سالمندان؛ - ـ فراهم شدن امکانات فضائی- مکانی برای تولید چیدمان (هنر اینستالیشن)، هنر اجرا (پرفورمنس ارت)، صنایع دستی و دیگر صورت های آفرینشهای هنری از طریق حضور سازندگان و هنرمندان در این سایت و ایجاد نوعی کارآفرینی؛ - ـ در نظر گرفتن امکانات تاریخیْ اجتماعیْ مکانی واقع در حوزه تاثیر شهر صدرا و حوزه های تاثیرگذار بر شهر صدرا، امکاناتی همچون توپوگرافی پیرامونی محوطه پروژه، باغ های شخصی که به بخشی از منظر و شناسه شهر بدل شده اند و ظرفیت های محیطی ای همچون حضورعشایر و ظرفیت های منطقه ای و فرداستی ای همچون سایتهای باستانی و شهر شیراز؛ - چند مقیاس بودن عملکردها، مقیاس¬هائی که از صدرا شروع می¬شوند و تا مقیاس¬های فرا استانی پیش می¬روند؛ - در نظر گرفتن امکانات تاریخی- اجتماعی واقع در پیرامون شهر صدرا مانند: حضورعشایر، سایت-های باستانی و شهر شیراز. - متصل شدن با پهنه های بلافصل شهر و فراهم آوردن پیوند بین قسمت شرقی زمین مرکز اجتماعی شهر (فاز یک شهر که شکل گرفته و تقریبا پر شده) و قسمت غربی آن (فاز دو) که در حال شکلگیریست؛ - توجه جدی به فرایند اجرا شدن طرح و کیفیت اجرا و در نظر داشتن تصویری ازهزینه ها و برآوردمالی طرح، بویژه در مرحله دوم مسابقه. - خواست کارفرما در مرحله دوم پرورش و پردازش ایده ها و ارائه نقشه های شهرسازی و معماری در حد فاز یک می باشد.

 

هیئت داوران :

مسابقه طراحی مرکز اجتماعی , Civic Center , شهر جدید صدرا , طراحی مرکز اجتماعی , مرکز اجتماعی , شرکت عمران شهر جدید صدرا

 

جهت اطلاعات بیشتر کلیک نمایید ... 

http://www.sadra-ntoir.gov.ir/mosabeghe/

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: مسابقه طراحی مرکز اجتماعی , Civic Center , شهر جدید صدرا , طراحی مرکز اجتماعی , مرکز اجتماعی , شرکت عمران شهر جدید صدرا

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .