خلاقیت معماری در جایگزینی قبرستان‌ها

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۵ / ۰۳ / ۱۳۹۸ ، شناسه: ۳۱۳۴ ، بازدید:۱۰۵۵

مسابقه جایگزینی در طراحی قبرستان‌ها، سعی دارد با استفاده از خلاقیت معماران، فضایی خاص و متفاوت را در شهرها به وجود آورد.

به گزارش سرویس معماری هنرآنلاین , هدف از برگزاری این رقابت توسعه پروژه‌های پیشنهادی برای گورستان‌هاست. این فضاها،  از نظر کالبدی و غیر مادی  برای دفن کردن، گرامی داشتن و به یاد آوردن طراحی شده‌اند.

از شرکت‌کنندگان دعوت می‌کنیم تا پیشنهادهایی نوآورانه و غیرمتعارف در ارتباط با این موضوع ارائه دهند. و ایده اولیه گورستان‌ها را مورد پرسش قرار دهند. تاریخ رویکردهای متفاوتی را نسبت به تجربه مرگ نشان داده است.

مدفن‌ها، مقبره‌ها، گورستان‌ها، پارک‌های یادبود، مرگ‌ومیرها؛ باوجود این که تمام این کلمات به فضاهای یکسانی از جامعه اشاره دارند، نشان دهنده دیدگاه‌های متفاوتی هستند.

گورستان‌های تاریخی معمولاً در حاشیه‌های شهر ساخته می‌شدند، اما با گذر زمان در بافت شهری قرار گرفته‌اند. آرامگاه‌ها به دلیل مقدس بودنشان می‌توانند در نزدیکی کلیساها، پارک‌های بزرگ شهر یا فضاهای محصور در نظر گرفته شوند.

با سرعت گرفتن شهرنشینی و متراکم شدن شهرها آرامگاه‌ها با چالش حفظ ارتباطشان به عنوان یک فضای عمومی روبرو هستند. در چنین شرایطی نه تنها فضا بلکه شناسه‌های فرهنگی که در چنین فضاهایی ترویج می‌شوند هم مورد توجه هست. نحوه دفن اجساد بر دیدگاه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی اثرگذار هستند.

بسیاری از گورستان‌ها نسبت به سبک متفاوتشان فضاهای متفاوتی دارند و بر فرهنگ‌های متنوع در ارتباط با مرگ و تغییرات آن در گذر زمان اثر می‌گذارند. آرامگاه‌های معاصر تطبیق و تغیر پیدا می‌کنند و عملکردهای آموزشی، محیطی و تاریخی مختلفی پیدا می‌کنند. آرامگاه‌ها مفاهیم زیادی را در بردارند و کاملاً عرفانی و غیرمعمول هستند.

به دلیل مواجهه با افزایش میزان مرگ و میر، تکنولوژی‌های جدید و محدودیت‌های فضایی موقعیت‌های جدیدی برای معرفی گورستان‌ها به وجود آمده است.

 

خلاقیت معماری در جایگزینی قبرستان‌ها , خلاقیت معماری , قبرستان‌ ,  رقابت‌های Non Architecture ,  رقابت‌ , Non Architecture , مسابقات معماری

 

در این شرایط از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم با دید منتقدانه و رفتار خلاقانه نشان دهند تجربه مرگ در آینده به چه شکلی تغیر خواهد کرد و با احترام، کانسپت قبرستان به عنوان فضایی با کاراکتر مادی یا غیر مادی چگونه طراحی خواهد شد.

از شرکت‌کنندگان درخواست می‌شود نوآوری‌ها، برنامه‌های قابل توجه و ابزارهایی طراحی ارزشمندی طراحی کنند. پروژه ارسالی می‌تواند یک دستگاه، مبلمان، پروژه طراحی داخلی، پاویون، ساختمان یا طراحی یک شهر باشد. مقیاس طراحی، ابعاد و موقعیت آن تعیین نشده‌اند. شرکت‌کنندگان می‌توانند این موارد را به صورتی که برای پروژه‌شان مناسب‌تر است انتخاب کنند.

تمام افراد با هر سن و از هر فرهنگی می‌توانند به صورت گروهی یا فردی در رقابت‌های Non Architecture شرکت کند.

برگزار کننده مسابقه می‌خواهد حتی در شیوه جایزه دادن به شرکت‌کنندگانش هم متفاوت عمل کند. برندگان مسابقه در واقع سه نفر هستند، که هر سه به یک اندازه اهمیت دارند. علاوه بر این از 9 اثر هم تقدیر به عمل خواهد آمد. هر یک از سه داور، یک برنده و چهار اثر برتر را انتخاب خواهند کرد. در این مسابقه جایزه رتبه‌های اول (3 نفر) 1.000 یورو خواهد بود، همچنین آثار برگزیده در کتاب‌های Non Architecture و در وب‌سایت این مسابقه منتشر خواهد شد.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه از 5 تا 9 شهریورماه فرصت دارند که آثار خود را از طریق سایت اصلی مسابقه به آدرس https://www.nonarchitecture.eu/dying/ ارسال کنند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .